понеделник, 4 юли 2011 г.

ЖУРНАЛИСТИЧЕСКИЯТ СЛУГИНАЖ 3



Тодор Батков и още 13 журналисти агенти в ДС

17.02.2010


Собственикът на вестник „Стандарт" и футболния отбор „Левски" Тодор Батков е бил нещатен сътрудник на Трето управление на Държавна сигурност. Това стана ясно, след като комисията по досиетата разсекрети членовете на ръководствата на печатни издания, които са работели за репресивния апарат. Проверени са общо175 души от 16 вестника. За 14 журналисти от печатни медии има данни, че са били сътрудници на ДС. Сред агентите е и бившият издател на вестник „Дума" и бивш собственик на ББТ Петър Манджуков. Той е сътрудничил към Второ, Пето и Девето управление на ДС под псевдонима „Омуртаг". Агент е и ексглавният редактор на вестник „Класа" Валери Найденов, който е работел с Първо, Второ и Четвърто управление на ДС под названието „Сашо". С псевдоними „Найденов", „Борисов" и „Иванов" като агент на Първо и Второ управление се е подвизавал и доайенът в българската журналистика Петко Бочаров. Сред оповестените са още: Евгений Станчев, главен редактор на в. „Дума"; Валентин Бояджиев, отговорен редактор на в. „Уикенд"; Георги Готев, зам.-главен редактор във в. „Стандарт";

Wikileaks: Българските медии - продажност и корупция


03.05.2011


България отново отстъпва позиции в класацията за свободата на пресата на "Фрийдъм Хаус", публикувана в навечерието на Световния ден за свободата на пресата 3-ти май. Макар, че страната е само с едно място по-надолу от миналата година, потвърждава се тенденцията започнала от 2005 г..Тенденция, която се проследява и в класациите на другата голяма правозащитна организация "Репортери без граници".

Причините за това са комплексни и са анализирани подробно в доклада на "Репортери без граници" за България публикуван през февруари 2009 г. В него са посочени властовите рефлекси от тоталитарното минало, икономическият натиск над журналистите, съмнителната собственост на големите медии и ролята на сенчестите групировки, всяващи страх от физическа разправа с неудобните.
Няколко месеца по-късно, в навечерието на парламентарните избори, американският посланик Нанси Макелдауни изпраща поверителен доклад за българските медии до Държавния департамент [09SOFIA304], в който
диагнозата е казана на по-малко дипломатичен език: продажност, корупция и политически слугинаж, заплащани с мръсни пари от сивия сектор.
Основен корумпиращ фактор са политическите партии, които "заплащат на черно журналисти, издатели и ТВ продуценти за интервюта и новинарско отразяване" - споделят журналисти с посланика. Шампиони в този спорт са ДПС, следвани от БСП и НДСВ, които имат утвърдени традиции в заплащането за медийно покритие, смята Макелдауни. Според нея ДСБ и СДС в миналото са плащали само за реклама. Също така в миналото ГЕРБ са разчитали на харизмата на неформалния си лидер Бойко Борисов, който често директно се обажда и праща СМС-и на журналисти. В грамата не е казано повече за актуалните отношения на ГЕРБ и пресата.
Това, което е убягнало на посланик Макелдауни е официалното "купуване" на медии от властта, чрез договори за "информационно медийно обслужване". Както показва анализ на Сметната палата, цитиран от радио Deutsche Welle, в периода 2008-2009 г. само от социалното министерство 16 медии са получили 603 272 хиляди лева от парите на данъкоплатците. При десетките министерства и агенции захранвани от бюджета, към които трябва да се добавят и общините (виж приложените договори) това прави един многомилионен сив информационен пазар.
При такава финансова зависимост от политиците и институциите, медиите размиват до неузнаваемост границите между платения пиар и автентичната информация и публицистика.
Друг фактор на зависимост, пропуснат от Н.П. Нанси Макелдауни е силното присъствие на бивши сътрудници на комунистическата политическа полиция сред собствениците и редакторите в големите национални електронни и печатни медии.


Недялков и Пъпката обявиха война на Бареков. „Дудук!”, ревна Недялков


22.06.2011


След като вчера по ТВ7 Николай Бареков обяви, че Неделко Недялков е бил изгонен от „Уикенд” и сега прави вестник сЛюбо Пъпката и Трактора, обявен за „октопод”, вестник „Труд”, в който Недялков се подвизава на всяка оперативка, отвърна на удара. Недялков с „програмна” статия във вестника на Пъпката нарича Бареков „дудук” и го пита: „Кажи защо те уволниха от bTV”.


„Ники Дудука, известен и като Николай Бареков , ме наклеветил в някаква телевизия, че съм лице на Октопода , изгонен от Уикенд . Дудук, ти чудесно знаеш от господаря ти Делян Пеевски истината за Уикенд . Как да бъда изгонен от вестника, който създадох в един гараж през 2003 г., а после продадох наполовина на Пеевски?! Помниш ли, Дудук, есента на 2008-а, когато Краси Гергов те бе нарочил за гонене от Би Ти Ви заради корупция? Тогава Пламен Юруков, бившият шеф на СДС, обяви в Уикенд , че си го рекетирал да издигне Георги Гергов за кмет на Пловдив. В замяна си му обещал пълен медиен комфорт”, пише във вестника на съдружника си Пъпката – Недялко Недялков.
Недялков, който до този момент седя в пълна сянка във в. „Галерия”, пъчейки напред Кристина Патрашкова, днес вече е на светло като нов съдружник на Любомир Павлов – Пъпката, с когото ще издават нов вестник.
Недялков не афишира досега сенчестата си връзка с „Галерия” на Алексей Петров – Трактора именно, защото имаше договор като екссъдружник във в. „Уикенд”, че няколко години след раздялата си с тях няма право да прави подобен вестник. А се пръкна „Галерия” като опит за копи-пейст на „Уикенд”.
Поради тази причина афиширано пред обществото ролята на Недялков в „Галерия” бе сведена до „нямам нищо общо” и до издаването на пенсионерския вестник „Ретро”. Алексей Петров обаче никога не е крил пред близки приятели и пред нас, че има бизнес – отношения с Недялков още от създаването на „Галерия”. За да може обаче да уреди финансовите си отношения с „Уикенд” Недялков седеше зад кулисите и двамата с Петров се правеха, че не се познават.
Сега се случва същото около новия вестник, който предстои да излезе като собственост официално за пред хората на Недялков и Любо Пъпката.
След като afera.bg написа за това още преди време, Пъпката намери начин, чрез общи познати да моли да бъде свалена публикацията, кълнейки се пред общите ни познати, че нямал нищо общо с Алексей Петров, както и че Недялко Недялков изобщо пък не бил помирисвал Трактора... Което си беше смешно не само за нас, а за всички в медийната гилдия, които са наясно със случаят.
Очевидно войната между Бареков и Недялков, респективно Пъпката и Трактора, се разгаря. Бареков вчера обяви, че „следва продължение” на разкритията му около новия вестник на „октопода”. Да видим.



Четвърти опит за вестник – кацнала Пъпка на Трактор


23.06.2011



Новият ежедневник, който щял да убие „Телеграф”, с тежкото несмилаемо заглавие „България днес”, е четвъртият опит на Любомир Павлов – Пъпката да обуздае комплексите си, че разбира нещо от вестникарство и изобщо от журналистика. Като се притури планината и с наличието на Недялко Недялков – човекът на Трактора в симбиозата, нещата вървят към буламач от копи-пейст на „Уикенд”, този път не в „галеристки” седмичен, а ежедневен вариант.


Фиаското на Недялков и Патрашкова с в. „Галерия” е налице – вестникът на Трактора, който трябваше да разбие вестникарския пазар се превърна в олайнявен вариант на пощенска кутия, която просташки плюе по всеки, който не им е симпатичен. Или ги дразни с таланта си.
Новият вестник на Пъпката и Трактора обяви амбицията си да убиел конкуренцията на в. „Телеграф”. Само Трактор, Недялко и Пъпка могат да имат такива амбиции след като не са изчислили, че формулата на „Телеграф” е железобетонна / и това няма нищо общо със собствениците им, а с този, който я е измислил/ и може да я убие само създателят и. Ако реши да се изгаври и да сътвори противодействие на кода на вестникарската формула на печелившия вестник. Не бива да се забравя, че бащата на „Телеграф” е Петьо Блъсков, който умее да прави вестници и на който Недялков не може да се докопа и до лакътя.
Пъпката и Трактора обявиха, че 4 юли – „денят на независимата българска журналистика” новият вестник щял да се появи по „всички павилиони в страната”.
Първо, очевидно Пъпката и Трактора са си приватизирали 4 юли като свой ден на своята „независима” журналистика, от типа на некадърно гнусните писания от тези дни на Недялков и така дават заявка какъв ще е „профила” на новата газета. И второ – като как ще се появи новият вестник по всички павилиони след като те се държат точно от медийната група, собственост на „Телеграф”, не е ясно.
Преди доста време предупредихме Трактора, че човек като не разбира оэт журналистика, не бива да се пъчи с подобни начинания, особено когато му ги правят Недялко и Патрашкова. Трактора го извади голям тогава и после загуби баса с нас позорно.
Целта на новия вестник, разбира се, са и изборите. А Пъпката и Трактора имат стари зависимости покрай Никола Филчев. Филчев арестува Пъпката, но и точно Филчев пусна същата Пъпка. А знайно е, че Трактора беше „ковчежникът” на ексглавния прокурор. Какво и как държат „масивите” не е трудно за анализиране.
Навремето, когато Пъпката се пъчеше, че ще създава новия „Сън” в лицето на в. „Експрес”, бързичко стана ясно, че „Експрес” потъна в безумните му вестникарски комплекси. И се провали. Днес щял да прави българския USA Today. С тракторски флашки и жълтакави тюрлю-гювечи.

Както се казва – ненаиграли се.

Няма коментари:

Публикуване на коментар