понеделник, 7 ноември 2011 г.

ЖУРНАЛИСТИЧЕСКИЯТ СЛУГИНАЖ 5

ГЕРБ изкупили медиите по изборите

21.10.2011



Медийната група на депутата от ДПС Делян Пеевски, която включва тлевизиите ТВ 7 и ББТ, десетки вестници, между които „Уикенд“, „Телеграф“ и „Монитор“ и десетки електронни сайтове е била наета да отразява кампанията на ГЕРБ за местните и президенските избори. По същия начин от ГЕРБ са наели и вестникарска група „България“, която издава вестниците „Труд“, „24 часа“ и „168 часа“. Това става ясно от данните на Единния регистър по изборния кодекс, публикуван на сайта на Сметната палата, съобщи БГНЕС.
Като "Връзки с обществеността" на ГЕРБ за местните избори са регистрирани и сайтовете "Ловеч нюз", "Днес плюс" и "Хасковска Марица", вестник "Черно море" и "Черноморски фар" и "Янтрапрес".
"Дарик нюз" пък е вписан като рекламна агенция за ГЕРБ. Медията ще отразява и кампанията на ПП "Лидер" в Плевен, БСП за президентските избори.
"Медиапул" и сп. „Тема“ пък ще изработват рекламни материали за ДСБ.
Извън вписаното в регистъра, публикуван от Сметната палата остават плащания за отделни изяви, дискусии. Регистърът е публикуван, съгласно изборния кодекс, но не става ясно как всичко това се синхронизира с Етичния медиен кодекс, подписан от повечето изброени медии.
Междувременно от Асоциацията на европейските журналисти – България заявиха, че неравностойното положение, в което бяха поставени кандидатите и партиите по отношение на достъпа до медии, предизвиква сериозно съмнение относно честността на кампанията за президентските и местните избори на 23 октомври.
Те изразява притеснението си, че възможността за безплатни медийни изяви на участниците в изборите е била силно ограничена. От журналистическата организация се пприсъединяват към заключението на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ), според което платената медийна кампания застрашава принципа на равнопоставеност и създава имуществен ценз за участие във вота.
От асоциацията пишат още: „Загриженост буди и фактът, че в огромната част от случаите читателите, зрителите и слушателите не биха могли да се ориентират дали за участието на определен кандидат е платено на съответната медия, или то е безплатно. Намираме това за некоректно отношение спрямо аудиторията, противоречащо на принципите на журналистическа етика".
АЕЖ са на мнение, че платените материали са допустими в частните медии при задължително упоменаване на този факт.
Асоциацията атакува поведението на БНТ и БНР по време на предизборната кампания с думите: „Платената кампания в държавните радио и телевизия обаче е в пълен разрез с принципите на обществените медии. Тези медии се издържат от държавния бюджет и смисълът на съществуването им е не икономическата печалба, а единствено и само защита на обществения интерес. Недоумяваме как е възможно законодателната и изпълнителната власт не само да не насърчават, а напротив силно да ограничат възможностите на БНТ и БНР да организират безплатни дебати между кандидатите, участващи в местните и президентските избори. Да се искат пари от кандидатите за участието им в диспути, при положение че избирателите им плащат за съществуването на телевизията, е обида не само към съответния кандидат и електората му, това е обида към демокрацията".
Асоциацията на европейските журналисти в България е член на международната Асоциация на европейските журналисти (www.aej.org), обединяваща журналисти от 30 европейски държави. АЕЖ е независима международна асоциация, която събира журналисти от цяла Европа чрез членството им в националните секции. Тя подкрепя критичната журналистика в процеса на европейската интеграция и свободата на информация и на медиите. АЕЖ предлага на журналистите възможността да бъдат част от професионална и социална мрежа. Асоциацията е независим наблюдател в комисията по медиите към Съвета на Европа.

ГЛАСОВЕ

Няма коментари:

Публикуване на коментар