неделя, 16 декември 2018 г.

ГЕРБ ХРОНИКА 61




Любимецът на Борисов – “Трейс” взе пътни договори за 70 млн. лв. Фирмата ремонтирала пътя - убиец на Своге .

30.05.2012

В миналия брой ви разказахме кои фирми печелят обществените поръчки в пътното строителство при управлението на ГЕРБ. Сега ще ви покажем как всяка от фирмите взима държавни пари и евросредства. Най-голям възход при управлението на Борисов има империята „Трейс“. Компанията се оказва любима на управляващите от ГЕРБ, защото се урежда с едни от най-апетитните обществени поръчки. Компанията на Николай Михайлов нямаше шанс при тройната коалиция и съсредоточи усилията си в общински проекти по европейски програми. „Трейс“ влезе с летящ старт на софийски терен с поръчката за изграждането на част от втория метродиаметър на София именно при управлението на Борисов като кмет. През 2010 година „Трейс“ взима най-апетитните поръчки в пътното строителство, печелейки поръчки за метро, магистрала и железници за близо 550 млн. лв.
В момента по-големите обекти, по които работи „Трейс Груп Холд“ АД,  са израждане на Софийското метро и лот 2 на АМ „Тракия“, връзката на АМ „Хемус“ със „Софийски  околовръстен  път, както  и  ЛОТ 17 – Път  II-16, който обхваща реконструкция  на трасе с дължина от 81.773 км по Искърското дефиле. Сред големите обекти е и Проект „Рехабилитация на жп инфраструктура по жп линия Пловдив – Бургас“ (263 км). „Трейс“ кандидатства и за изграждане на връзката между АМ „Люлин“ и пътя София – Калотина, както и за ЛОТ 2 на АМ „Струма“. Последваха част от уличните ремонти в столицата, водопроводи и канализация по ИСПА, кръстовището на две нива в жк „Младост“. Освен това „Трейс“ взе и две поръчки на общините Троян и Пещера за изграждане и ремонт на ВиК мрежата за общо 15 млн. лв., чието финансиране беше по оперативна програма „Околна среда“.
При кабинета „Борисов“ „Трейс“ успя да спечели изграждането на участъка от Стара Загора до Нова Загора на магистрала „Тракия“, който предстои да бъде пуснат в края на юни. Както и част от строителството на железопътната магистрала „Тракия“ от Пловдив до Бургас.
Само за седмица в началото на май „Трейс“ взе пътни договори за близо 70 млн. лв.
Така компанията на Николай Михайлов се уреди да строи почти всички големи пътни проекти на държавата и Столична община за близо 70 млн. лв. „Трейс груп“ взе двете най-големи поръчки за момента – продължението на околовръстното шосе на София от магистрала „Люлин“ до река Какач за супер ниската цена от 39.85 млн. лв. без ДДС (прогнозната стойност на обекта беше 74 млн. лв.) и кръстовището на две нива на Лъвов мост в столицата за 14.78 млн. лв.
Любопитното е, че това се случи в същия ден, в който премиерът Борисов инспектираше връзката на софийския околовръстен път с магистрала „Хемус“ при гара Яна, която се изпълнява от обединение с водещ партньор „Трейс груп“. Във видимо добро настроение Борисов дойде на обекта заедно с мажоритарния собственик на холдинга Николай Михайлов. Обектът е за над 35 млн. лв. и се строи със средства по оперативна програма „Регионално развитие“. Продължението на околовръстното на София става със средства по оперативна програма „Транспорт“. Кръстовището на две нива на Лъвов мост се строи от Столична община с пари от бюджета на София.
Всъщност „Трейс“ измести от надпреварата „Главболгарстрой“ за изграждането на околовръстния път на столицата.
Само седмица по-рано „Трейс груп“ спечели изграждането на част от пътя Бургас – Слънчев бряг – обхода на Поморие с цена от 5.287 млн. Средствата се осигуряват от държавния бюджет. Тогава стана ясно, че „Трейс“ печели два от общо осем лота от четвъртата фаза за ремонт на републиканските пътища по програма „Регионално развитие“. Единият е 5-километровият обход на Ямбол за 3.843 млн. лв. (лот 43). Другият обект е 13.3 км участъци от пътя Черноочене – граница с областно пътно управление Пловдив и Крумовград – гръцка граница (лот 41) за 5 млн. лв.
Апетитите на Николай Михайлов не спират до тук. Пътностроителният холдинг „Трейс Груп Холд“ АД печели обществена поръчка на стойност 6.015 млн. лв. Договорът е сключен с Агенция „Пътна инфраструктура“ за рехабилитация на пътна отсечка с дължина 11 км. Обществената поръчка е спечелена от консорциума ДЗЗД „Трейс Пордим“, в който водещ партньор е именно „Трейс Груп Холд“ и дъщерното му дружество „Пи Ес Ай“ АД. Договорът е за рехабилитация на пътя „Славяново – Пордим“, област Плевен. Срокът на изпълнение е 12 месеца.
Проектът е финансиран със средства от структурните фондове на ЕС и републиканския бюджет по Оперативна програма „Трансгранично сътрудничество Румъния – България 2007 – 2013″.
Топлото отношение на управляващите към компанията на Николай Михайлов обяснява и защо въпреки кризата холдингът непрекъснато подобрява обема на продажбите си. За 2011 г. оборотът му достигна 380 млн. лв., което е ръст от около 80% спрямо 2009 г., показват данните от финансовия му отчет. Печалбата за двете години обаче е почти еднаква – около 8.5 млн. лв. Това означава, че увеличените обороти стават на фона на по-нисък марж на печалбата и нарастване на разходите. За сравнение за 2010 г. оборотът на „Трейс груп холд“ е бил 338 млн. лв., а печалбата му 18.6 млн. лв.
Колко ще спечели през 2012 г. „Трейс“ предстои да разберем. Това ще зависи и от това дали любимата фирма на управляващите ще спечели следващият търг за околовръстното. Тази година предстои да бъде пуснат и търгът за строежа на 17 км от северната дъга на околовръстното, т.нар. Северна скоростна тангента. Тя започва от отклонението на пътя Калотина – София и стига до бул. „Ботевградско шосе“.

Далаверата с рекордните неустойки от 5500%

Компании печелеха държавни поръчки, залагайки не на най-ниска цена, а на небивало високи неустойки. Всяка компонента като цена, срок, експерти носи определена тежест при избора на изпълнител на даден обект. Така се стигна до абсурда, когато  „Трейс груп“ се опита да счупи собствения си рекорд от неустойка в размер на 551%, предлагайки новите рекордни 5500%. От  Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) все пак се светнаха от безумната неустойка и сложиха край на порочната практика.  Става въпрос за търга за ремонт на пътя Тръстеник – Ореховица, чието финансиране е осигурено по европрограмата за трансгранично сътрудничество България – Румъния.
Пътните търгове по тази програма се проведоха по нови правила. Различното при тях е, че цената не е решаваща за избора на победителя, защото има само 30% тежест.
Избира се икономически най-изгодната оферта, която включва общо пет показателя. Освен цената, другите са неустойките за изпълнение и в срок, които имат по 20% тежест, както и  график на ангажираност на ключовите експерти (10%) и неустойката, ако експертите нарушат графика (20%).
И на тези правила обаче фирмите намериха тънкости. С неустойка от 551% за графика на ангажираността на ключовите експерти обединението „Трейс Пордим“ спечели ремонта на 21 км от пътя Славяново – Пордим с цена малко над 5 млн. лв., която не е най-ниската.
Вторият опит за рекордна неустойка на „Трейс“ от 5500% за ремонта на 16 км от пътя Тръстеник – Ореховица, Плевенско. Този път обаче решихме да сложим край на абсурдните неустойки и затова обединението „Трейс Оряховица“ беше отстранено, казаха от АПИ.
Ако „Трейс“ бяха оставени в надпреварата и в случай, че спечелят търга, трябваше да представят банкова гаранция за фантастичните около 400 млн. лв., защото прогнозната стойност на обекта беше 7.8 млн. лв.

Кой стои зад “Трейс”?

Кой е собственикът на „Трейс груп“ – Николай Михайлов? Той тръгва от най-ниското стъпало в бранша – проектант в „Пътно управление“ в Стара Загора, минава през създадения през 1996 г. приватизационен фонд „Пътища“ и преструктурирането му в холдингово дружество „Пътища“, чието управление поема.
Новосъздадената група бързо се превръща в мощна структура, като де факто обединява в себе си всички специализирани инфраструктурни дружества в държавата. През 2003 г. бизнесът е разделен и Николай Михайлов събира в „Трейс груп“ фирмите от Южна България. Всъщност няма нищо случайно, тъй като самият собственик на империята Николай Михайлов е родом именно от Стара Загора. При правителството на НДСВ плъзнаха и неофициални догадки, че под шапката „Трейс“ са фирмите, финансирали предизборната кампания на НДСВ през 2001 г. Появиха се дори и коментари за конфликт между двете управляващи партии в предишното правителство – ДПС и НДСВ, заради опити да се изтласкат от пътностроителния пазар фирмите около бизнесмена Васил Божков и да се отвори пазар за тези около царската партия.
Основната фигура в „Трейс Груп Холд“ е фирмата „Пи Ес Ай“ АД, като зад това име се крие преименуваната 100 процентово частна „Пътстройинженеринг“ АД. Компаниите, влезли в пътностроителния холдинг, идват от района на Бургас, Сливен, Ямбол, Стара и Нова Загора, Казанлък. Има и фирми от Кърджали и Смолян. Сега обаче „Трейс“ получава апетитни обекти от кабинета „Борисов“. Двете най-големи компании в бранша „Трейс“ и „Холдинг Пътища“ са спечелили най-много  договори за поддържане на пътищата, показва справка в регистъра за обществените поръчки.  Самостоятелно и в консорциуми „Трейс“ чистят 4525 км републикански пътища в областите Ловеч, Стара Загора, Смолян, Кърджали, Ямбол и Софийска област.

Как се печели от иначе евтините оферти

Големите фирми в пътното строителство дават шокиращо ниски оферти, само за да се докопат до повече обществени поръчки. По-късно обаче се прилагат различни врътки и цената скача, някъде дори двойно, показва практиката у нас. Най-честият механизъм за вдигане на цената са съпътстващи ремонти, които „изскачат“, след като фирмата вече е спечелила даден обект. Протести на населението с искания за ремонт на тротоари, подмяна на ВиК тръби, свлачища и изникнали други потайности под земята оскъпиха 6 от 11-те изпълнени лота по първа фаза на Оперативна програма „Регионално развитие“. Общо за тях агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) ще извади около 5 млн. лв. от бюджета си, защото предварително не са били планирани „непредвидени разходи“, обясни Лазар Лазаров, председател на управителния съвет на АПИ.
Големият срок между изготвянето на техническия проект и неговата реализация е основната причина за поскъпването на проектите по първата фаза, оправдава се Лазаров. Форсмажорни обстоятелства оскъпяват ремонта на пътя до завода за боклук в пловдивското село Шишманци, казаха от АПИ. През лятото жителите на село Маноле излезли на протест, че пътят се ремонтира, без да се прави обещаната канализация. Ефектът от това щял да бъде отново наводнени дворове и къщи, а и пътят можело да остане под вода, както вече се било случвало. Министерството на околната среда обаче не давало пари за канализация, защото приоритет са големите градове. Компромисното решение било изграждането на частична канализация, която да не наводнява пътя. Освен това на изпълнителя обединение „Трейс – Център“ била възложена и допълнителна работа – поставянето на светофар пред селското училище, в което учат около 600 деца. Изготвеният проект не бил помислил за тази подробност. Допълнително са асфалтирани и около 17 км бордюри.
Другият поскъпнал обект, изпълняван от обединение „Трейс Родопи“, е в област Кърджали (лот 13), като причината отново е допълнително възложена работа. Общо за двата лота компанията ще вземе около 470 хил. лв.
Тротоари не са били предвидени и в селата, които водят към тракийския комплекс Старосел. След като оправили пътя, местните хора, начело със селските кметове, също протестирали и принудили Пътната агенция да възложи допълнително на „Интегрирани пътни системи“ да ги направят.


Общински съветник от ГЕРБ взе "Райският залив".

17.08.2018

В месеца, когато край Черно море е най-опасно заради  мъртвото  вълнение - август,  броят на неохраняваните плажове по крайбрежието ни е застрашително голям. Според последната заповед на министъра на туризма Николина Ангелкова , издадена преди седмица, става дума за 85 неохранявани брегови ивици , а  към тях са прибавени и трите плажа, обявени като подходящи за природосъобразен туризъм - "Бяла - Карадере",  "Иракли" и "Корал".
Въпреки напъните на Ангелкова да организира конкурси и да намери концесионери и наематели, които да се погрижат за безопасността и комфорта на туристите през летния сезон, резултатите от нейните усилия са близки до нулата.
Ако съдим по предишната заповед на туристическата началничка (от 25 юни), която тя е задължнена  да издава, според разпоредбите на Закона за администрацията и Закона за Черноморското крайбрежие, разликата в броя  на безстопанствените крайбрежни ивици е едва... две.
Както в началото на всяка година, така и през тази Ангелкова  се кълнеше да  сведе техния брой до минимум, но в разгара на сезона  се оказва, че всичко това са само празни приказки.  Още през април в. "БАНКЕРЪ" предупреди, че "методите", които Министерството на туризма използва за организиране на  конкурсите за стопанисването на морските плажове, очевидно куца. Още тогава стана ясно, че и  този летен туристически сезон  ще завари страната ни със застрашаващ  брой  неохраняеми плажове.  А по официалните данни от туристическото ведомство  на практика става дума за  повече от една трета  от общо 237-те  плажа по нашата брегова линия.
Разбира се в повечето случаи причината е, че става въпрос за малки и не толкова апетитни за трупане на пачки плажове. Не така обаче стои въпросът  с процедурите за най-атрактивните и доходоносни обекти по Черноморието. Там конкурсите, както е известно,  винаги са били  внимателно подготвени и  "обезпечени"  откъм  кандидати, в повечето случаи предварително избрани.
И ако  за плажовете по Северното Черноморие все пак има някакво обяснение  поради сравнително късия летен сезон там и заради   липсата на условия за подобни бизнес начинания, то доста нелогично изглежда фактът,  че за някои  от най-красивите брегови ивици по Южното Черноморие не са  били намерени  кандидати.  Или просто  е търсен  "подходящият".  И за един от тях вече е намерен. Преди дни министър Ангелкова е успяла  да се справи с отдаването  под наем на  плаж "Райски залив"  в община Созопол.  Конкурсът е спечелен от  едноличното дружество с ограничена отговорност  "Рони 50-51", собственост на активиста на ГЕРБ в Созопол и общински съветник, и кандидат за кмет на село Равадиново Стойчо Неделчев. Името на Неделчев, който според местните  е  по-известен с прякора си  Манджичката, изплува преди години, когато по време на лов беше прострелян  по грешка в крака от съратниците си в това занимание. По-късно този случай беше покрит, а самият Неделчев отрече да има такъв инцидент.
 "Баровецът"  от село Равадиново Неделчев  се прочу още и с това, че в компанията на своите съпартийци  в разгара на летния сезон  са успели да прокарат  проект, с който се забранява отглеждането на животни в селото. Тогава стана ясно, че  причината за заповедта  била, че селото ставало курорт и животните пречели на туристите.  Местните жители разказваха, че на практика властта ги принуждава да бъдат закононарушители, тъй като  над 600 души от селото изкарват прехраната си именно с отглеждането на прасета, крави, овце, кокошки. С това  решение на съветниците   да превърнат селото в курорт на практика лишиха доста хора от препитание.
Сега същият Неделчев се оказва, че е бил единствения кандидат за стопанисването на  "Райският залив", сочат документите от Министерството на туризма. Той е спечелил конкурса за плажа, чиято обща площ е 4724 кв. м и дължина на бреговата линия от 394 м с оферта в размер на 2600 лева.  Цените за чадър и шезлонг, които фирмата на общинския съветник ще предлага на туристите, са по 10 лв. за всяка от тези "екстри".
В същото време става ясно , че министърът на туризма съвсем се е объркал  -  в началото на юли Ангелкова е  решила да отдаде под наем  "Къмпинг Черноморец" в  община Созопол. Но от  документите става ясно, че процедурата е прекратена, тъй като за обекта  вече е имало сключен договор с фирма "АКРА ЛИДО" ООД ще през 2015 година.


Единственият обвиняем по делото "Костинброд" е номиниран за министър на транспорта.

17.09.2018

Главният секретар в кабинета „Борисов 1” Росен Желязков е новият номиниран за поста транспортен министър. Това е решено на Коалиционния съвет на ГЕРБ и „Обединени патриоти”, провел се в Министерския съвет в днес. Желязков е настоящ шеф на Комисията за регулиране на съобщенията и бивш главен секретар на Министерски съвет. Първата кандидатура за министерското кресло в транспортното ведомство беше на Александър Манолев, но той отказа да заеме длъжността.
Росен Желязков бе единственият подведен под съдебна отговорност по скандалното дело „Костинброд”.
Припомняме, в деня за размисъл преди парламентарните избори през 2013 г. в медиите беше широко отразена акция в печатница „Мултипринт”, като информацията беше, че там са били открити бюлетини над поръчаните за вота. Прокуратурата също застана в светлината на прожекторите в навечерието на изборния ден.
Магистратите, обаче не видяха доказателства за служебно бездействие около подготовката на изборите от страна на подсъдимия Росен Желязков в качеството му на главен секретар на МС.
В мотивите си по делото, от СГС казаха, че нито едно от събраните доказателства не поддържа тезата на обвинението.


Ангел Славчев: Кръстникът на Горанов е дал апартаменти без наем и на депутати от ГЕРБ.

26.11.2018

Освен министър Горанов, Десислава Атанасова, Делян Добрев, Красимир Велчев и Антон Тодоров, всички те депутати от ГЕРБ, имат апартаменти, ползвани без наем, или купени супер изгодно, през щедрия Кръстник Сариев.
Това обяви Ангел Славчев. Ето какво още написа той за сдедлките.
Я каква стана тя !
Щедрия Домус
Освен министър Горанов и Още 4 депутати от ГЕРБ имат апартамента, ползвани без наем, или купени супер изгодно, през щедрия Кръстник Сариев.

Това са Десислава Атанасова, която ползва 250 квадрата в “Царско село” – отново обект на Домусчиев, и отново формален собственик е Иван Сариев.
Делян Добрев пък направо е придобил имота като “дарение” от Сариев. Самият Сариев преди това го е “купил” от Домусчиев за 400 хиляди лева.
Банкянският “градски” на Бойко Красимир Велчев пък ползва офис в “Есте” без наем, като той отново се води на Сариев.
Най-беден от всички е анти-комунистическият рупор Антон Тодоров. Той ползва малка гарсониера от 35 кв.м. в “Кошера” – сграда на Домусчиев точно до “Есте”. Отново – Сариев е номинален собственик, а Тодоров ползва без наем".
Накратко – доста народ е получил подкупи , но май са попрекалили да минат през един и същи посредник...



Няма коментари:

Публикуване на коментар